pokazy i warsztaty

chemiczno-fizyczne

ciekawe i praktyczne zajęcia z dziedziny

chemii i fizyki

w formie warsztatów, pokazów lub wykładów

Akademia Nauki i Rozwoju zaprasza nauczycieli oraz uczniów do udziału w pokazach, oraz warsztatach z dziedziny chemii i fizyki.  

Gwarantujemy ciekawe i niezapomniane doświadczenie naukowe. 

Wszystkie nasze tematy dostosowane są do różnych grup wiekowych, co pozwala realizować je we wszystkich oddziałach szkół średnich, podstawowych lub przedszkolach.
Zajęcia dla uczniów, którzy w programie mają chemię lub fizykę, dostosowane są do wymogów Podstawy Programowej.

W ofercie posiadamy: 

Pokazy

  • Godzinne naukowe show chemiczno – fizyczne.

  • Prezentacja interesujących oraz fascynujących eksperymentów. 

  • Zainteresowanie oraz pogłębienie wiedzy z zakresu chemii i fizyki. 

  • Wspaniała zabawa połączona z dużą dawką wiedzy. 

Cena pokazów: 

  • grupa do 30 osób  - 300 zł (powyżej 30 osób każdy kolejny uczestnik 10 zł) 

  • grupa 60-osobowa - 570 zł (powyżej 60 osób każdy kolejny uczestnik 9,50 zł) 

  • grupa 90-osobowa - 810 zł (powyżej 90 osób każdy kolejny uczestnik 9 zł) 

Warsztaty: 

  • Praktyczne zajęcia z dziedziny chemii i fizyki.

  • Dostosowanie tematów do wymogów Podstawy Programowej.   

  • Indywidualna praca uczniów (własnoręczne eksperymentowanie w parach).

  • Małe grupy 15 osobowe - gwarancja zrozumienia tematu.

  • Czas trwania od 45 do 60 minut.  

Cena warsztatów:  

  • grupa do 15 osób - 300 zł

  • grupa do 30 osób - 400 zł

 

Lista tematów naszych spotkań:

Z dziedziny chemii:
grupy docelowe - przedszkola, szkoły podstawowe i średnie.
 

  • Chemiczne Czary-Mary (pokaz) - Zabieramy uczestników w magiczną podróż do Afryki. Użyjemy soku z gumijagód, by szybko pokonać trasę na południe Europy, Pojedziemy ciuchcią parową, odwiedzimy słonie w rezerwacie dzikich zwierząt, rozpalimy ognisko bez użycia zapałek, poznamy kameleona Leona oraz dowiemy się jakie zwierzątko wykluje się ze znalezionych jajek. Na koniec zobaczymy, jak wybucha wulkan. A wszystko to przy udziale naszej wyobraźni :) 

  • Chemiczne Czary-Mary (warsztaty) - W trakcie zajęć chemiczno-fizycznych uczniowie samodzielnie, wg wskazówek animatorów, będą wykonywać serię doświadczeń. Poznają m.in. właściwości wskaźników chemicznych, dowiedzą się czym, jest chromatografia oraz napięcie powierzchniowe, zbudują lampę lawę oraz wulkan chemiczny i wiele innych. Zajęcia dostosowane do wieku i możliwości manualnych uczestników. 

  • Każdy kwas ma swoje zasady (pokaz, warsztaty) - zastosowanie prostych wskaźników alkacymetrycznych do ustalenia odczynu chemicznego różnych substancji obecnych w naszym otoczeniu. Dowiemy się, co to jest odczyn roztworu, skala pH i jak ją określić. Przygotujemy swój własny wskaźnik alkacymetryczny oraz zbadamy pH produktów codziennego użytku. Potwierdzimy odczyn zasadowy roztworu za pomocą fenoloftaleiny, a także użyjemy papierka wskaźnikowego do określenia odczynu śliny. 

  • Kuchenne Rewolucje - chemia na talerzu (pokaz, warsztaty) - Czy wiesz, co jesz? Czy potrafisz określić, z czego składają się Twoje posiłki? Potrafisz skomponować zdrowe menu? Odpowiedzią na pytania są zajęcia, na których będziemy wykrywać podstawowe składniki pokarmowe takie jak: białka, cukry, tłuszcze. Do przeprowadzenia doświadczeń posłużą odczynniki chemiczne wykorzystywane w tzw. reakcjach charakterystycznych w chemii organicznej. 

  • Razem, a jednak osobno (pokaz, warsztaty) - Zaprezentowanie prostych metod rozdzielania mieszanin chemicznych. Poznamy rodzaje metod oraz zasady rozdzielania. Dowiemy się, jak działa oczyszczalnia ścieków oraz zbudujemy jej model, używając różnego rodzaju filtrów. Wyekstrahujemy witaminę A z marchewki oraz spróbujemy powtórzyć doświadczenie Cwieta, używając natki pietruszki.

Tematy zajęć w formie pokazów lub warsztatów dla szkół średnich.

  • Wskaźniki kwasowo-zasadowe.

  • Charakter chemiczny tlenków. Kwasy i Wodorotlenki.

  • Amfoteryczny charakter niektórych tlenków i wodorotlenków.

  • Sole - Reakcje otrzymywania i strącania soli

  • Reakcje redoks – reakcje metali z kwasami

  • Pierwiastki bloku d – chrom i mangan

  • Reakcje charakterystyczne w chemii organicznej

Z dziedziny fizyki:

grupy docelowe - klasy 4-8 szkoły podstawowe

  • Gwóźdź gwoździem programu - zajęcia wprowadzają do zagadnień związanych z ciśnieniem, równowagą, elektromagnetyzmem i elektrochemią. Ciśnienie jest obrazowane z wykorzystaniem balonów, cegły i książek. Uczestnicy spotkania sami mogą się także przekonać, jak medytuje fakir. Omawiając ciśnienie atmosferyczne, wspominamy także o konsekwencjach różnego ciśnienia dla wartości temperatury wrzenia wody. W drugiej części zajęć zajmujemy się balansowaniem i uzyskiwaniem równowagi. Wiele gwoździ staramy się umieścić na jednym. Tworzymy ptaka, który przysiada na naszym gwoździu. Staczamy także gwoździe z równi. Budujemy elektromagnes. Badamy odporność naszego gwoździa na różne warunki zewnętrzne (wilgoć, woda destylowana, kwasy, zasady) i sposoby zabezpieczania go przed niekorzystnym wpływem środowiska. 

  • Nie da(j)my się nabić w butelkę – zajęcia skupione wokół powietrza, wody i ciśnienia hydrostatycznego. Powszechnie dostępna butelka typu PET pomoże nam zrozumieć niektóre zagadnienia związane z powietrzem i wodą. Seria doświadczeń pomoże nam odpowiedzieć na pytania, jak zważyć powietrze, czy powietrze zajmuje miejsce, czy można je ścisnąć. Nastroimy butelki i zrobimy z nich instrument muzyczny. A potem wskoczymy do wody. Zanurkujemy, wytworzymy wir wodny, pokażemy fontannę Herona. W butelce zrobimy ocean i poobserwujemy ośmiornicę. Butelką wzbijemy się także w powietrze. Ostatni akcent położymy na ekologię i palącą potrzebę lepszej segregacji i większego recyklingu tworzyw sztucznych. 

  • Oszukani przez własne zmysły – zajęcia dotyczą zmysłów wzroku i dotyku. Nasz świat codziennie dostarcza nam wiele bodźców: obrazy, dźwięki, zapachy, smaki. Spotykamy powierzchnie o różnej gramaturze i temperaturze. Wszystkie te bodźce odbierają nasze zmysły by potem mózg, niczym komputer pokładowy, mógł je odpowiednio zinterpretować. Czy zawsze możemy wierzyć własnym zmysłom? Zaczniemy od doświadczeń związanych z naszym odczuwaniem ciepła i zimna. Każdy uczestnik przekona się sam czy może ufać tym odczuciom. Stopimy też kostki lodu i zobaczymy, co wpływa na szybkość tego procesu. W swoim otoczeniu poszukamy materiałów, które dobrze izolują i które dobrze przewodzą ciepło. W drugiej części spotkania przyjrzymy się, jak i co widzimy. Zrobimy studio filmowe, gdzie mogłyby powstać sceny do filmu „Hobit” oraz „Charlie i fabryka czekolady”. Uruchomimy prototyp telewizora – zoetrop. Przygotujemy obrazy anamorficzne, które na naszych oczach staną się trójwymiarowe. 

  • Węglowa futbolówka – zajęcia interdyscyplinarne z pogranicza chemii i fizyki.
    Wiele się dziś pisze i mówi o węglu, o jego wydobywaniu, spalaniu, o problemach górników i ekologów. Na naszych zajęciach przyjrzymy się węglowi w jego najczystszej, pierwiastkowej postaci. Opowiemy o właściwościach różnych odmian alotropowych węgla. Będzie też o piłce nożnej – każdy uczestnik przygotuje dla siebie piłkę. Dowiemy się, dlaczego właśnie węgiel i piłka nożna idą ze sobą w parze. 

Grupy docelowe - przedszkola, klasy 1-3 szkoły podstawowej.
 

  • Balonowa przygoda - Balony mają różne kształty i rozmiary i są produkowane w całej gamie kolorów. Cieszą oczy i radują serce. Umilają urodziny i inne wesołe uroczystości. Wraz z balonami udamy się w podróż. Podróżować będziemy poprzez powietrze – czasem spokojnie do góry, a czasem odrzutowo. Na różne sposoby powiększymy balon. Odwiedzimy elektro-krainę. Zapewniamy, że żaden z balonów nie ucierpi w tej podróży – pękania nie będzie! 

Doświadczenia z zastosowaniem suchego lodu + 70 zł


Eventy, imprezy specjalne kalkulowane są indywidualnie po przesłaniu do nas zapytania.
 

Prowadzimy regularne zajęcia w szkołach i placówkach. W przypadku zainteresowania prosimy o kontakt w celu przedstawienia indywidualnej oferty.
 

                 

REGULAMIN ZAJĘĆ

Współpracujemy z wykwalifikowaną kadrą naukową: 

dr Jadwiga Zawisza - Puchałka - nauczycielka chemii z wieloletnim stażem.  

Ukończyła studia doktoranckie na Politechnice Śląskiej na wydziale Chemicznym. Prowadziła tam zajęcia z zakresu chemii, biotechnologii i informatyki. Brała czynny udział w konferencjach naukowych oraz ściśle współpracowała naukowo z Instytutem Onkologii w Gliwicach. 

Pasjonatka ciekawostek naukowych.  Prowadzi wiele zajęć i warsztatów dla dzieci i młodzieży, dzięki czemu już od najmłodszych lat zaraża uczniów swoją pasją do nauk ścisłych.  

Prywatnie mama trójki dzieci, podróżniczka oraz miłośniczka zdrowego żywienia.  

  

dr Stefania Widuch - Prusiewicz  - zainteresowanie fizyką wyniosła już ze szkoły podstawowej. Wybrała dwukierunkowe kształcenie nauczycieli w zakresie fizyki i chemii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Badania do pracy doktorskiej były prowadzone w Stanach Zjednoczonych, w Niemczech i Australii. Pracę doktorską obroniła w Instytucie Fizyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.  

Pracę zawodową związała z Pracownią Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Popularyzowała fizykę m.in. poprzez czynny udział w Osobliwościach Świata Fizyki – cyklu wykładów z pokazami dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.  

Jest członkiem Kolegium Naukowego Uniwersytetu Śląskiego Dzieci w Katowicach. 

Prywatnie mama dwójki dzieci. Często gra w rodzinne gry planszowe. Lubi górskie wycieczki piesze i rowerowe. Kocha muzykę. 

kontakt w sprawie oferty

519 087 717